Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

تک پدیا: آشنایی با مفاهیم G-Sync و G-Sync Ultimate و G-Sync Compatible

فناوری G-Sync یکی از ویژگی‌های جذاب انویدیا برای گیمرهای دوآتیشه است!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بطور خلاصه، فناوری G-Sync شرکت Nvidia قابلیتی است که در برخی مانیتورهای دسکتاپ، لپ تاپ‌ و تلوزیون‌ها به منظور جلوگیری از پارگی تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، فناوری G-Sync فریم ریت نمایشگر را با فریم ریت خروجی سخت افزار شما هماهنگ می‌کند تا از پارگی تصویر جلوگیری کند. برای اطلاعات بیشتر راجع به پارگی تصویر به این لینک مراجعه کنید. اگر شما هم به دنبال این هستید تا با انواع مختلف فناوری G-Sync آشنا شوید بهتر است.

G-Sync چیست؟

فناوری G-Sync تنها زمانی کار می‌کند که شما از یک نمایشگر سازگار با کارت گرافیک Nvidia استفاده کنید. بنابراین، توجه داشته باشید که برای برخورداری از این ویژگی باید مانیتور و کارت گرافیک شما از این ویژگی پشتیبانی کنند. تیم سبز این فناوری را اولین بار در سال 2013 معرفی کرد و پس از آن AMD در پاسخ به انویدیا، فناوری FreeSync را معرفی نمود. برای آشنایی بیشتر با مقایسه دقیق‌تر فناوری G-Sync با FreeSync به مقاله تک پدیا مراجعه کنید.

اما، هدف اصلی ما در این مقاله معرفی انواع مختلف G-Sync است و قصد داریم بیشتر با تفاوت‌های آن آشنا شویم. این فناوری در مجموعه به سه دسته اصلی G-Sync، G-Sync Ultimate و G-Sync Compatible تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر درباره ویژگی‌های آن‌ها با شما صحبت خواهیم کرد.

چرا استفاده از G-Sync مفید است؟

ماژول اختصاصی مورد استفاده در مانیتورهای G-Sync و G-Sync Ultimate
ماژول اختصاصی مورد استفاده در مانیتورهای G-Sync و G-Sync Ultimate

پارگی تصویر یک اتفاق ناخواسته است که به دلیل هماهنگ نبودن فریم ریت ارسالی از مانیتور و کارت گرافیک بوجود می‌آید. نمایشگرهای G-Sync دارای نرخ بروزرسانی متغیر هستند (که به آن VRR یا نرخ بروزرسانی پویا نیز گفته می‌شود) و می‌توانند نرخ فریم کارت گرافیک و مانیتور را به منظور ارائه تصاویر واضح و شفاف هماهنگ کنند. به این ترتیب، با فعال شدن این ویژگی تصاویر یکدست (بدون پارگی) نمایش داده می‌شوند.

شرکت AMD نیز پس از مدتی فناوری FreeSync را معرفی کرد که به مانند G-Sync هدف آن رفع مشکل پارگی تصویر است. توجه داشته باشید که فناوری FreeSync از طریق درگاه‌های HDMI و DisplayPort کار می‌کند (همچنین از طریق درگاه USB Type-C نیز می‌توان از آن استفاده کرد)، اما G-Sync فقط با درگاه DisplayPort سازگار است.

با این حال، Nvidia در بیانیه‌ای اعلام کرد بزودی تغییراتی را اعمال می‌کند تا فناوری مذکور روی دیگر درگاه‌ها (مانند HDMI) نیز قابل اجرا باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شباهت و تفاوت‌های Displayport و HDMI به این لینک مراجعه کنید.

آشنایی با انواع مختلف فناوری G-Sync

به لطف G-Sync با مشکل پارگی تصویر خداحافظی کنید!
به لطف G-Sync با مشکل پارگی تصویر خداحافظی کنید!
در حالی که هر دو فناوری تیم قرمز و سبز مبتنی بر Adaptive-Sync هستند، اما G-Sync و G-Sync Ultimate برای فعال سازی به تراشه اختصاصی انویدیا احتیاج خواهند داشت؛ G-Sync Compatible اما شرایط متفاوتی دارد. بصورت کلی، فناوری G-Sync در سه نوع مختلف ارائه می‌شود. G-Sync که نوع استاندارد این فناوری محسوب می‌شود، G-Sync Ultimate برای افراد علاقه مند به استفاده از محتوای HDR مناسب است و در نهایت مانیتورهای G-Sync Compatible که نسبت به دو نوع قبلی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، زیرا تولید کنندگان مانیتور نیازی به پرداخت هزینه برای دریافت تراشه اختصاصی Nvidia ندارند. علاوه بر این، بسیاری از نمایشگرهای G-Sync Compatible دارای تأییدیه FreeSync نیز هستند.

با G-Sync Ultimate تمام ویژگی‌ها را در اختیار خواهید داشت!

مانیتور مجهز به G-Sync با فناوری HDR نیز کار می‌کند و در صورتی که مانیتور شما از نوع G-Sync Ultimate (که قبلاً با اسم G-Sync HDR شناخته می‌شد) باشد، وضعیت بهتر هم خواهد شد. بر خلاف مدل معمولی G-Sync، انویدیا نمایشگرهای G-Sync Ultimate را با تأخیر ورودی بسیار کم، نور پس زمینه چند منطقه‌ای، برخورداری از طیف رنگی DCI-P3، برخورداری از حداکثر شدت روشنایی 1000 نیت، HDR و پشتیبانی از بالاترین میزان رزولوشن و نرخ بروزرسانی عرضه می‌کند که همه این موارد به لطف استفاده از پردازنده پیشرفته Nvidia G-Sync میسر شده است. توجه داشته باشید که این دسته از نمایشگرها دارای قیمت بالاتری هستند که خود یک نکته منفی تلقی می‌شود.

سخت افزار مورد نیاز برای استفاده از G-Sync به شرح زیر است:

سیستم مورد نیاز برای استفاده از فناوری G-Sync در کامپیوتر دسکتاپ:

  • سیستم عامل: ویندوز 10، 8 یا 7.1
  • کارت گرافیک: GTX 650 Ti یا بالاتر
  • اتصال مستقیم کارت گرافیک از طریق درگاه DisplayPort 1.2
  • استفاده از درایور R340.52 یا جدیدتر

سیستم مورد نیاز برای استفاده از فناوری G-Sync در لپ تاپ:

  • سیستم عامل: 10، 8 یا 7.1
  • کارت گرافیک: GTX 980M، 970M، 965M یا بالاتر
  • اتصال مستقیم کارت گرافیک از طریق درگاه DisplayPort 1.2
  • استفاده از درایور R340.52 یا جدیدتر

برای استفاده از G-Sync Ultimate در کامپیوتر به سخت افزار زیر احتیاج خواهید داشت:

  • سیستم عامل: ویندوز 10
  • کارت گرافیک GTX 1050 یا بالاتر
  • اتصال مستقیم کارت گرافیک از طریق درگاه DisplayPort 1.4
  • استفاده از درایور R396 GA2 یا جدیدتر

برای استفاده از G-Sync Ultimate در لپ تاپ به سخت افزار زیر احتیاج خواهید داشت:

  • سیستم عامل: ویندوز 10
  • کارت گرافیک GTX 1050 یا بالاتر
  • اتصال مستقیم کارت گرافیک از طریق درگاه DisplayPort 1.4
  • استفاده از درایور R396 GA2 یا جدیدتر

معرفی G-Sync Compatible

در حال حاضر تعدادی از تلوزیون‌های LOED ال جی از G-Sync Compatible پشتیبانی می‌کنند.
در حال حاضر تعدادی از تلوزیون‌های LOED ال جی از G-Sync Compatible پشتیبانی می‌کنند.

در سال 2019، Nvidia شروع به آزمایش و تأیید نمایشگرهای خاص برای اجرای فناوری G-Sync در مانیتورهای FreeSync کرد که به آن‌ها G-Sync Compatible نیز گفته می‌شود. نمایشگرهای G-Sync Compatible برای اجرا به تراشه اختصاصی G-Sync یا G-Sync Ultimate  احتیاج ندارند و تنها با نصب درایور مناسب می‌توان از آن استفاده کرد. البته Nvidia تأیید کرد که در صورت استفاده از چنین مانیتورهایی از برخی ویژگی‌های موجود در مانیتورهای G-Sync نظیر Ultra Low Motion Blur، اورکلاکینگ و نرخ بروزرسانی متغیر محروم خواهید شد.

اجرای G-Sync در مانیتور FreeSync

ما همچنین متوجه شدیم بسیاری از مانیتورهای مجهز به FreeSync می‌توانند بدون نیاز به دریافت تأییدیه از سوی Nvidia از فناوری G-Sync Compatibile استفاده کنند. برای مشاهده چگونگی فعال سازی G-Sync در مانیتور FreeSync به این لینک مراجعه نمایید. همچنین، برای مشاهده لیست کامل مانیتورهای G-Sync Compatible به وب سایت رسمی انویدیا مراجعه کنید.

از سال 2021، شرکت ال جی از فناوری G-Sync Compatible در تعداد زیادی از تلوزیون‌های OLED خود پشتیبانی کرده است. برای استفاده از این فناوری باید کامپیوتر یا لپ تاپ‌ خود را از طریق درگاه HDMI به تلوزیون متصل کنید و همچنین برای اجرای آن به گرافیک‌های GTX 16 یا RTX احتیاج خواهید داشت. انویدیا گفت در حال حاضر سعی دارد تا از G-Sync Compatibility در تلوزیون‌های بیشتری (که از طریق درگاه HDMI کار می‌کنند) پشتیبانی کند. پیش از این در مقاله جداگانه به مفاهیم FreeSync، G-Sync و VSync نگاه مختصری داشتیم.

در ادامه لیست تلوزیون‌های G-Sync Compatible را تا زمان نوشتن این مقاله مشاهده می‌کنید:

  • LG 2021 B1 4K series (55, 65 or 77-inch)
  • LG 2021 C1 4K series (48, 55, 65, 77 or 83-inch)
  • LG 2021 G1 4K Series (55, 65 or 77-inch)
  • LG 2021 Z1 8K Series (77 or 88-inch)
  • LG 2020 BX (55, 65 or 77-inch)
  • LG 2020 CX (487, 55, 65 or 77-inch)
  • LG  GX (55, 65 or 77-inch)
  • LG 2020 ZX (77 or 88-inch)
  • LG 2019 B9 (55, 65 or 77-inch)
  • LG 2019 C9 (55, 65 or 77-inch)
  • LG 2019 E9 (55 or 65-inch)
  • LG 2019 Z9 (88-inch)

سخن پایانی، کدام یک بهتر است؟

اما به راستی کدام یک از موارد فوق می‌تواند برای ما گزینه مناسب‌تری باشد؟ پاسخ به این سؤال بیشتر به میزان بودجه شما بستگی دارد، اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که بودجه محدودی در اختیار داشته و می‌خواهید از ویژگی G-Sync هم بهره‌مند شوید، باید به سراغ مانیتورهای G-Sync Compatible بروید. در صورتی که قصد دارید تمام ویژگی‌ها نظیر HDR، شدت روشنایی 1000 نیت و غیره را بصورت یک جا در اختیار داشته باشید تنها گزینه شما G-Sync Ultimate خواهد بود، اما توجه داشته باشید که باید پول بیشتری نیز بابت آن پرداخت نمایید.

در کل استفاده از مانیتورهای G-Sync می‌تواند برای کسانی که به دنبال تجربه روان و بدون پارگی تصویر هستند گزینه بسیار مناسبی باشد. در حال حاضر پشتیبانی از تلوزیون‌های مجهز به G-Sync Compatible روز به روز بیشتر می‌شود و این می‌تواند برای کاربرانی که علاقه‌مند به استفاده از تلوزیون با ابعاد بزرگ هستند، خبر بسیار خوبی تلقی شود. البته، همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم برای اجرا کردن G-Sync در چنین تلوزیون‌هایی به کارت گرافیک‌های سری GTX 16 یا RTX احتیاج خواهید داشت.

آیا شما از انواع فناوری G-Sync استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم اگر تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
Tom's Hardware

سهیل حسینی

گیمر، علاقه مند به تکنولوژی و بازی های ویدئویی

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
sinad
sinad
2 سال قبل
  • سیستم عامل: ۱۰، ۸ یا ۷.۱
  • سیستم عامل: ۷.۱ رواز کجا میشه تهیه کرد!!!!؟
دکمه بازگشت به بالا